Java-avonturen

6 juli 2010 - Solo, Indonesië

Hallo allemaal, hier een kort berichtje vanuit Solo.. ennn eindelijk de langverwachte foto's.. kleine selectie ervan dan..

We zitten dus nu in Solo ook wel Sukata genoemd. Veel gebeurd in korte tijd.. We vertrokken dus laatst vanuit Padang Bai.. Met de bus die om 5 uur zou komen.. maar dat werd 18.30.. helaas.. Gelukkig kwam hij wel.. In de bus zaten alleen indonesiers.. geeft opzich niet maar we werden dus flink aangestaard en op den duur pff.. Wel genoeg beenruimte opzich dus dat viel mee.. Maar de reis die eigenlijk ongeveer 14 uur zou duren duurde een stuk langer omdat de bus 2x stuk ging.. (ws oververhit ofzo).. Dus toen stonden we even buiten te wachten tot hij het weer deed..
Terwijl we buiten stonden veel aangesproken door (vooral) mannen met allerlei vragen en veel interesse.. Erg lange busreis, maar gelukkig wel beetje geslapen.
Rijden op bali is niet zoals in nederland..d us erg avontuurljik, vooral qua inhalen en wegdek.. pff.

Op den duur om 3 uur op de ferry naar Java.. ENIGE 2 blanken er op! >gestaar.. Flink geschommel ook en viezigheid.. die wc's af en toe, brr..  Was maar uurtje varen gelukkig. Rond 9 uur 's ochtends waren we in plaatsje Probolinggo op Java. We ontbeten daar, en Maris en ik besloten daar ook uit te stappen ipv door te reizen met de bus (zoals der est) naar Surabaya. We wilden namelijk naar de Bromo vulkaan, en die was daar in de buurt.. Surabaya stond bovendien bekend als erg crimineel en het was dus om om daar eerst heen te gaan.. DUs dat hebben we geskipt.
Even een tas vergeten maar (heel lief) die werd gelukkig nog teruggehaald op scootertje door restaurant personeel waar we waren, pfieuw.

Toen proberen met handen en voeten (ze spreken hier opeens geen engels, ff wennen) naar bus terminal gegaan. Daar busje/bemo geboekt naar vlakbij bromo, dorpje Cemoro Lawang. Ongeveer 1,5 uur rijden, bergopwaarts en bochtig.. pff. (flink pilletjes geslikt dus :)). We werden in de bemo gezet..e n het veil nog mee.. passen ongeveer normaal 16 mensen in? maar we zaten met 25 en eentje hing er buiten de heel reis!! bizar.

Bovenaan cheap hotel geregeld.. achteraf het slechtste hotel ooit.. vooral de bedden.. en de superrr koude douche. Daar wat rondgekeken maar was eigenlijk niks. Wel al mooi uitzicht op bromo vulkaan. Volgende morgen om 3.30 am gewekt en met jeep naar Penjunakan (zoiets) gereden, 2770 mt vanaf we mooi uitzicht op bromo hadden. Wat een rit ind ie jeep, pfff :P. zo steil! Hadden 2 NL meisjes uit amsterdam ontmoet die ook in onze jeep zaten, gezellig. Mooi uitzicht, beetje fris maar gehuurde dikke jassen waren eigenlijk overbodig. Helaas was de zonsopgang die we hoopten te zien wat matig.. teveel wolken.. ach.. Toen met jeep naar vlakte gereden bij Bromo.
Die opgewandeld (flinkwat treden) en in de krater geloerd.. mooi gezicht! Herkenden vlkanische relief van eerdere vulkanische landschappen die we gezien hebben. Veel kleine paardjes waar je stuk op gereden kon worden, uiteraard liepen we zelf.

Erna bemo terug naar beneden, iets minder vol gelukkig :), net zo wilde bochten.. In Probolinggo terug een bus geboekt bij onze vriend mr Toto. Minibusje naar Solo/Sukarta, zou ongeveer 8 uur duren voor 10 euro.. prima.. Met airco.. en bleek ook een NL gezin in te zitten met 2 zoons. Gezellige reis dus, maaar keiharde stoelen dus erg lang.. Plus we waren bussen even zat..

In solo nu erg toffe homestay (aangeraden door trotter gids en lonely planet) warung baru. Prima sfeer en knus. Heerlijk eten, SUPERR goedkoop :). Fruitsapjes voor 40 cent ongeveer. In stad rondgekeken vandaag na gisteren eerst heel veel geslapen te hebben. Drukke stad met weinig toeristen..d us we worden aangestaard als beroemdheden.. of omdat we lang en blond zijn en krullen hebben.. STraks NL kijken, hele dag rondgelopen om plek te zoekenw at open zou zijn. UIteindelijk gevonden maar nu kregen we nog andere tips.. dus zo ff kijken en uitdossen :), nog meer bekijks ws..

Nou ik zie dat fotos nog niet goed lukken met uploaden..d us ff kijken, anders komt dat later..

Owja ws over 2 dagen naar Yogyakarta, dan nog ws langs Bodung en dan naar Jakarta. rond 14e vliegen we dan naar SIngapore.. En dan over 2 weekjes alweer thuissss.!

Liefs Tessa

1. Zyrhea:
    7 juli 2010
    hai meid,

kan me voorstellen dat jullie bussen even zat zijn maar de verhalen klinken verder heel spannend en leuk, je maakt wat mee zo he;) Veel plezier nog de laatste 2 weekjes en tot in Rotjeknor! HUP HOLLAND HUP;)